Hier ben ik dan weer eens. - Reisverslag uit Carvalhal, Portugal van Jacqueline Brouwer - WaarBenJij.nu Hier ben ik dan weer eens. - Reisverslag uit Carvalhal, Portugal van Jacqueline Brouwer - WaarBenJij.nu

Hier ben ik dan weer eens.

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Jacqueline

17 Juni 2013 | Portugal, Carvalhal

Het is alweer zo’n driekwart jaar geleden dat ik iets heb geschreven over mijn leven hier in Portugal. Dus de hoogste tijd om weer eens wat van me te laten horen.

Vorig jaar september en oktober heb ik veel visite mogen ontvangen, wat super gezellig was. Het dorp, mijn leven hier, aan anderen te mogen laten zien, voelt heerlijk. Daarna ben ik een maandje naar Nederland geweest om de verjaardagen van beide moeders mee te maken.
Kerst heb ik hier samen met Ronald gevierd en Oud en Nieuw wederom in Nederland.

Sinds half januari ben ik weer hier gekomen en het bevalt me nog altijd prima. Mijn schoonheidssalon groeit langzaam en heeft nu een aantal vaste klanten. Zo werk ik er weken niet en zo heb ik iedere dag een klant. Klanten komen wanneer ze problemen of pijn aan de voeten hebben, afspreken om de vijf weken is hier niet aan de orde. En dat is prima, klant is koning. Ook voor harsen en epileren komt men vrij ongeregeld. Voor een uitje of een feestje wil men mooi zijn en dus dan zijn ze er.

Mijn lieve mannetje komt hier zo om de drie weken en dan is het gemis ook wel vol te houden. Toch zijn we nu druk bezig met nieuwe plannen om zo snel mogelijk hier samen te kunnen zijn. Het bejaardenhuis/dagcentrum laat vanwege de situatie in de economie nog wel even op zich wachten. De architect heeft zijn tekeningen klaar, het bedrijfsplan is geschreven en nu lenen de banken maar mondjesmaat geld. Er zal een nieuwe strategie bedacht mogen worden om toch aan het benodigde geld,een deel althans, te komen. En ergens is vast een persoon, instantie of andere vorm van geldschieter die ons het geld wil lenen en het nut van ouderenvoorzieningen in Portugal inziet. Ik blijf positief, daar kom je heel ver mee.

Intussen hebben Ronald en ik het plan geopperd om de enige supermarkt die ons dorp rijk is te heropenen. We willen er een mini supermercado annex cafetaria in beginnen. De winkel is nu drie jaar geleden gesloten en verder is hier niets. Het is niet al te groot dus prima te behappen en met eventueel een internetcafé voor wie wil internetten privé of voor school en thuis geen computer heeft lijkt het ons ideaal. Met mijn klantjes in de salon erbij en straks het bejaardenhuis is er genoeg werk aan de winkel en begint Carvalhal weer meer te leven.
Er liggen hier best veel mogelijkheden die een Portugees minder snel zal oppakken. En juist omdat het dorp zo klein is, iedereen mij inmiddels kent en zeer sympathiek is, lijkt het me heerlijk hier te werken en wat van de grond te laten komen.

De afgelopen anderhalve maand heb ik weer veel visites mogen ontvangen en is de tijd voorbij gevlogen. Inmiddels is de zomer hier al volop aanwezig en maakt men zich op voor de vele festiviteiten die er ieder weekend wel ergens zijn. Ronald en ik hebben het grootste feest in Lissabon, Sint Antonius, meegemaakt. Een prachtige ervaring. Een prachtige optocht met dans en zang voor de ogen van de jury voor felbegeerde prijzen. En vooral van de vele barbecues op straat met de heerlijke sardines en het rijkelijk vloeien van de sangria heb ik volop genoten. We hadden een prachtig hotel met een uitzicht over de stad, welke ’s avonds schitterend verlicht was. Echt een genot om dit alles mee te maken.




Het volgende feest voor ons is hier in het dorp in augustus. Ook dan zal Ronald hier zijn en vliegen we samen terug naar Nederland, waar we ons gaan bezig houden met de verkoop van ons huis. Het wordt tijd dat we nu spijkers met koppen gaan slaan en echt gaan starten met een leven hier samen. Een nieuwe draai geven aan dat leven en onze droom gaan uitvoeren.
Het begrip crisis heb ik altijd verwoord als een tijd van keuzes maken. Het is inmiddels een excuus geworden van vele omstandigheden, veelal ongewild misschien. Toch denk ik dat een ieder creatief genoeg is om een draai aan iedere situatie te geven in plaats van alles op dat ene woord te schuiven. Creatief omgaan met de middelen die je hebt en nieuwe mogelijkheden creëren brengt je veel verder. Niets is zeker in een leven, behalve dan dat je het eens beëindigd. En ja, lef is er voor nodig om anders te leven en we zien waarheen het schip ons brengt. We zijn al een eind op zee en laten ons heerlijk meenemen op de golven van het leven, hoge of lage golven, onstuimig of rustig vaarwater, we gaan het vast allemaal meemaken.

Ik blijf jullie op de hoogte houden van ons avontuur en belevenissen en wie weet kom ik jullie na de zomer in Nederland en anders vast een keer hier in Carvalhal tegen.


Tot de volgende keer, até à vista,

Jacqueline xx



  • 17 Juni 2013 - 19:26

    Jouw K.B. :

    Weer een prachtig verslag, we gaan ervoor xxx

  • 17 Juni 2013 - 21:35

    Joke En Cees Bakker:

    Hoi Jacqueline

    Wat leuk om weer eens wat van je te lezen. Wat ben je toch een heerlijk positief mens! Het siert je en dan komen er ook mooie dingen op pad. Blijf zo door zetten, dan komen je dromen uit. Succes met alles wat je gaat ondernemen en ook met de verkoop van jullie huis.

    Groet en dikke kus van Joke en Cees

  • 17 Juni 2013 - 21:51

    Marco Boer:

    Helemaal geweldig jullie plannen!!! Ik hoop dat jullie ze snel waar kunnen gaan maken. Leuk om te lezen dat je het daar nog steeds erg naar je zin hebt... Ik kijk uit naar je volgende verslag... Tot de volgende keer, até à vista (gepikt) xxx Marco

  • 17 Juni 2013 - 22:48

    Martijn:

    Heerlijk om te lezen, Mam! Ik ben echt blij en trots op jullie..ga er lekker voor, mijn steun zul je altijd hebben of dat nou van dichtbij of van de andere kant van de wereld zal zijn!

  • 20 Juni 2013 - 21:22

    Agaath En Arie:

    Weer leuk iets van je te horen.Plannen gaan nog steeds de goede richting op.Veel succes met de verkoop
    van jullie huis en een behouden vaart gewenst.
    Veel liefs van Agaath en Arie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jacqueline

Al sinds mijn jeugd heb ik speciale gevoelens voor Portugal. Tot nu toe is dit de rode draad in mijn leven geleven. Nu ben ik 47 en ga ik eindelijk dat doen wat ik altijd heb willen doen. Ik ga werken in Portugal, me de taal nog meer eigen maken en me voorbereiden op een leven in Portugal. Nu alleen, over niet al te lange tijd samen met mijn man. Ik ga me voornamelijk bezig houden met de verschillende soorten van zorg en wil me hierin verdienstelijk maken. Ik hou jullie op de hoogte van mijn avonturen en ontwikkelingen. Portugal aqui vou eu.

Actief sinds 17 Jan. 2012
Verslag gelezen: 7845
Totaal aantal bezoekers 27250

Voorgaande reizen:

29 Juni 2012 - 24 Oktober 2012

Portugaldroom

Landen bezocht: